9/10/14

Το παιδί και οι κατακτήσεις του

Το παιδί της προσχολικής ηλικίας εμφανίζει την τάση για αυτονομία και ανεξαρτησία, αναπτύσσει την κοινωνικοποίησή του, διαμορφώνοντας τις κοινωνικές του σχέσεις, επικοινωνεί με το άλλο φύλο, διευρύνει τις δεξιότητες και ικανότητές του και επενδύει συναισθηματικά μέσα από την ομάδα και το συλλογικό παιχνίδι. 

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ
Αξιολόγηση Κοινωνικής Ωριμότητας



           Ηλικία 4-5                                                                                              Ηλικία 5-6
- Δουλεύει μόνος του για 20 λεπτά.                                                        - Εκφράζει συναισθήματα.
- Συνεργάζεται με 2-3 παιδιά                                                              -  Εξηγεί κανόνες παιχνιδιών.
- Μοιράζεται παιχνίδια.                                                                        - Μιμείται ρόλους ενηλίκων.
- Έχει αίσθηση του χιούμορ.                                                      - Συμμετέχει σε θεατρικό παιχνίδι.
- Προστατεύει τα μικρότερα παιδιά.                                
- Παίζει συμβολικό παιχνίδι.
- Έχει ανάγκη τη συντροφιά άλλων παιδιών.
- Υπακούει σε κανόνες παιχνιδιού.
- Επιλέγει φίλους και συντροφιά.

ΛΟΓΟΣ
Αξιολόγηση Κατανόησης και Έκφρασης



             Ηλικία 4-5                                                                                               Ηλικία 5-6
- Είναι κατανοητός και γραμματικά σωστός.                         - Λέει αστεία.
- Μπορεί να αφηγείται μία ιστορία.             - Κατανοεί τις έννοιες «λιγότερο, λίγο, αρκετό, πολύ».                                                                                                         
- Λέει όνομα, επίθετο, ηλικία.                                              - Διηγείται καθημερινά συμβάντα.
- Κάνει ερωτήσεις – γιατί, πότε και πώς.                             - Χρησιμοποιεί έννοιες χώρου.
- Ξέρει τραγουδάκια (5 στίχοι).                                            - Απαντά σε ερωτήσεις «γιατί»
                                                                                               με εξήγηση.
- Εκτελεί πολύπλοκες εντολές (3 σκέλη).                           - Μπορεί να πει το αντίθετό του
                                                                                                 π.χ. ζεστό – κρύο.
- Κατανοεί το χρόνο – παρόν, παρελθόν, μέλλον.
- Αναγνωρίζει δυνατούς – σιγανούς ήχους.

ΚΙΝΗΣΗ
Αξιολόγηση Αδρής Κινητικότητας



                Ηλικία 4-5                                                                                            Ηλικία 5-6
- Ανεβοκατεβαίνει τις σκάλες εναλλάσσοντας τα πόδια.                         - Ισορροπεί πάνω σε «δοκό».
- Σκαρφαλώνει σκάλα τσουλήθρας.                                                         - Κάνει κούνια μόνος του.
- Περπατά στα δάχτυλα των ποδιών.                                                             - Τριπλάρει τη μπάλα.
- Περπατά σε ίσια γραμμή.                                                                    - Πηδάει από ύψος 30 εκατ.
- Στέκεται στο ένα πόδι για 10 δευτερόλεπτα.                             - Κρεμιέται από μπάρα (10 δευτ.).
- Κάνει κουτσό.                                                                                                - Κάνει τούμπα.
- Τρέχει αλλάζοντας κατεύθυνση.
- Κλοτσάει μπάλα, μπορεί να την πιάσει και την ρίχνει.
- Πηδηματάκια στη σειρά/ μπροστά – πίσω.


Αξιολόγηση Λεπτής Κινητικότητας



              Ηλικία 4-5                                                                                              Ηλικία 5-6
- Βιδώνει, ξεβιδώνει.                                                   - Αντιγράφει γράμματα, κεφαλαία και μικρά.
- Περνά μικρές χάντρες.                                                                     - Κόβει εικόνα από περιοδικό.
- Χτίζει πύργο με 10 τουβλάκια, φτιάχνει γέφυρα.                                          - Καρφώνει με σφυρί.
- Σχεδιάζει άνθρωπο και σπίτι.                                           - Διπλώνει χαρτί στη μέση και διαγώνια.
- Χρωματίζει μέσα στο περίγραμμα.                                       - Χρωματίζει μέσα σε πλαίσιο 90%.
- Φτιάχνει μπάλα, φιδάκι με πλαστελίνη.                - Ξεκουμπώνει και κουμπώνει τα κουμπιά του.
- Κόβει με ψαλίδι πάνω σε ευθεία γραμμή και καμπύλη.
- Ακολουθεί διακεκομμένες γραμμές με το μολύβι.


ΓΝΩΣΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
Αξιολόγηση Νοητικών Δεξιοτήτων



            Ηλικία 4-5                                                                                                 Ηλικία 5-6
- Ονομάζει 3 σχήματα.                                                                    - Ολοκληρώνει απλό λαβύρινθο.
- Ονομάζει 8 χρώματα.                                                                - Ξέρει τις ημέρες της εβδομάδας.
- Ονομάζει βαρύ – ελαφρύ, μακρύ – κοντό.                            - Αναγνωρίζει τους αριθμούς (1-10).
- Κατανοεί έννοιες χώρου, μέσα, έξω, πίσω, κλπ.                   - Μετράει μέχρι το 20 και λέει πόσα.
- Αναγνωρίζει πρώτο, μεσαίο, τελευταίο.                            - Ονομάζει 5 γράμματα της αλφαβήτου.
- Συνδέει δραστηριότητες με                                                                           - Γράφει το όνομά του.
  την ανάλογη ώρα της ημέρας.                                           - Βάζει αριθμούς 1-10 στη σωστή σειρά.
- Ταυτίζει σύμβολα.                                       - Βάζει ιστοριούλα σε σωστή χρονική σειρά (εικόνες).                           
- Μετράει έως το 5
- Χτίζει πυραμίδα με 10 τουβλάκια.
- Ταυτίζει σύνολα έως 10 αντικειμένων.
- Βρίσκει όμοια και ποια ταιριάζουν.
- Κατηγοριοποιεί/ ομαδοποιεί.


ΑΥΤΟΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ



             Ηλικία 4-5                                                                                 Ηλικία 5-6
- Χρησιμοποιεί κουτάλι, πιρούνι και                              - Δένει κορδόνια –  περνά κορδόνια.
  τρώει μόνος του όλο το γεύμα.                                     - Κόβει με μαχαίρι.
- Πλένει τα χέρια του.                                                     - Ανεβάζει το κούμπωμα του φερμουάρ.      
- Ντύνεται μόνος του εκτός από                                    - Χρησιμοποιεί μόνος του την τουαλέτα.        
  κορδόνια και δύσκολα κουμπώματα.
- Φυσάει τη μύτη του και τη σκουπίζει.                    
- Κουμπώνει ζώνη.
- Σερβίρεται και βάζει νερό σε ποτήρι από κανάτα.



Διονυσία Μακρυνόρη
Ψυχολόγος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου