21/1/15

Ενημερώνοντας το παιδί μου για το σεξ

«Γιατί η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση διαφοροποιείται από την υπόλοιπη εκπαίδευση 
και αγωγή του παιδιού;»

Η σεξουαλικότητα είναι μία φυσική λειτουργία που παρατηρείται σε όλα τα ζωντανά εξελιγμένα όντα, χωρίς αίσθημα ντροπής και μυστικοπάθειας. Το σεξ είναι επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων και συμβάλλει στη δημιουργία μίας τρυφερής, ζεστής και ανθρώπινης σχέσης. Οι δυσκολίες αρχίζουν από τη στιγμή που το σεξ συζητείται και σχολιάζεται με τρόπο κρυφό και χαμηλόφωνο.
Το παιδί από τη στιγμή που θα γεννηθεί περνά από ορισμένα στάδια που έχουν σχέση με τη σεξουαλικότητά του. Οι γονείς καλούνται να είναι προετοιμασμένοι ώστε να αποδεχτούν, να ενημερώσουν και να στηρίξουν ψυχολογικά το παιδί τους.


Γονείς και εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν το θέμα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης πολύ νωρίς, καθώς το παιδί βλέπει, ακούει, προβληματίζεται και αφουγκράζεται τα ερεθίσματα από το οικογενειακό και κοινωνικό του περιβάλλον και από τα «καλέσματα» των προσωπικών του αναγκών. Έτσι επιδιώκει ενημέρωση, συζήτηση, κατανόηση και πιθανόν κάποιες διευκρινίσεις. Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση απομακρύνει τα παιδιά από τους φόβους, τις απορίες και τους πιθανούς κινδύνους που μπορεί να δημιουργήσει η άγνοια οδηγώντας αυτά σταδιακά στην εξοικείωση και την απενοχοποίηση του σεξ. Συζητώντας μαζί τους δημιουργείται ένα κλίμα εμπιστοσύνης, αγάπης, αποδοχής και αμεσότητας μεταξύ γονέων και παιδιών.

«Πώς επικοινωνεί και ενημερώνει ο γονέας το παιδί ανάλογα με την ηλικία του;»

                                   
0-4 ετών
- Ονομάζουμε τα μέρη του σώματος (στήθος, πέος κλπ.).
-Διευκρινίζουμε τις ανατομικές διαφορές των δύο φύλων.
- Αποδεχόμαστε την εξερεύνηση του σώματος του.




                                                     
      
                                                     


                                  4-6 ετών
- Απαντάμε με τρόπο κατανοητό στην ερώτηση
«από πού έρχονται τα μωρά;» κλπ.
- Επισημαίνουμε διακριτικά τη συμπεριφορά του σε σχέση με το σώμα του και την έκθεσή του σε δημόσιο χώρο.
- Θέτουμε όρια για τον τρόπο που εκφράζεται το παιδί για το σώμα του.
- Ενημερώνουμε για τυχόν «παιχνίδια» με το σώμα του.



                           
            
                        
                             6-9 ετών
- Ενημερώνουμε για τις διαφορές ως προς τη συμπεριφορά και τις συνήθειες ανάμεσα στα δύο φύλα.
- Δίνουμε περισσότερες λεπτομέρειες για τη διαδικασία της αναπαραγωγής. 
- Ενημερώνουμε διακριτικά για την προστασία του σώματός του ώστε να αποτρέπει το παιδί την επαφή και το άγγιγμα από ξένα πρόσωπα. 




                                                       






                                  9-12 ετών
- Συζητάμε για την έννοια της φιλίας και της αγάπης.
- Συζητάμε για τυχόν αλλαγές της εικόνας του σώματός του.









12-18 ετών
- Ενημερώνουμε για τις αλλαγές λόγω των ορμονικών μεταβολών.
- Επισημαίνουμε και δεν υπερτονίζουμε, τους πιθανούς κινδύνους που προέρχονται από τη σεξουαλική επαφή χωρίς τις κατάλληλες προφυλάξεις.
- Ενημερώνουμε με σαφήνεια για τους τρόπους προφύλαξης.
- Επιδιώκουμε και σεβόμαστε την ιδιωτικότητά τους.



Επικοινωνώ αποτελεσματικά με το παιδί μου για το σεξ όταν:
  • αισθάνομαι άνετα και ελεύθερα με τον εαυτό μου και αποδέχομαι το σώμα μου 
  • διατηρώ καλή συναισθηματική και σεξουαλική επαφή με τον σύντροφό μου.
  • ενθαρρύνω το παιδί να μιλά και να κάνει ερωτήσεις γύρω από το σεξ.
  • σέβομαι τα συναισθήματα και τους προβληματισμούς του.
  • δηλώνω τη στοργή μου με το άγγιγμα και τα λόγια.
  • δίνω το μήνυμα ότι το σεξ είναι ένας φυσικός και όμορφος τρόπος επικοινωνίας για έκφραση συναισθημάτων.
  • επιδιώκω και προσπαθώ να είμαι ειλικρινής.
  • αφιερώνω χρόνο για συζήτηση και ενημέρωση.
  • δηλώνω εμπιστοσύνη στο ένστικτο και στηρίζω τις επιλογές του.
  • δίνω ξεκάθαρες, απλές και σύντομες απαντήσεις.
  • διατηρώ μία ουσιαστική επικοινωνία με το παιδί μου χωρίς να ελέγχω τη ζωή του και να καταπιέζω τις επιθυμίες του.
  • προσπαθώ τυχόν προσωπικές μου δυσκολίες και ταμπού σχετικά με το σεξ να μην τα μεταβιβάζω στο παιδί μου. 
  • χρησιμοποιώ βιβλία, βίντεο, άρθρα κλπ., ανάλογα με την ηλικία του, για να διαχειριστώ «δύσκολες» ερωτήσεις του παιδιού. 

Διονυσία Μακρυνόρη
Ψυχολόγος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου