26/1/15

Παιδική παχυσαρκία




Ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που ενδέχεται να απασχολήσει τους γονείς κατά το μεγάλωμα των παιδιών τους είναι αυτό του σωματικού βάρους. Τα δεδομένα δείχνουν ότι η παχυσαρκία (και ειδικότερα η παιδική) είναι ένα από τα μείζονα θέματα που επηρεάζουν την ατομική και τη δημόσια υγεία στην πλειονότητα των αναπτυγμένων χωρών. 

Σε έρευνα μεταξύ 16 ευρωπαϊκών χωρών στην οποία συμμετείχε η Ελληνική Ιατρική Εταιρεία Παχυσαρκίας, φάνηκε ότι στην Ελλάδα εμφανίζεται το υψηλότερο ποσοστό παχυσαρκίας και αυξημένου σωματικού βάρους σε παιδιά 6-9 ετών. Συγκεκριμένα, φάνηκε ότι το 48,9% των αγοριών και το 44,8% των κοριτσιών της Β’ Τάξης Δημοτικού έχει βάρος άνω του φυσιολογικού και τα ποσοστά αυτά είναι τα υψηλότερα από όλες τις χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα. Επιπλέον, το 57,2% των αγοριών και το 50,0% των κοριτσιών της Δ’ τάξης Δημοτικού, έχει βάρος άνω του φυσιολογικού. 

Τα υπέρβαρα και παχύσαρκα παιδιά έχουν αυξημένο κίνδυνο για εκδήλωση προβλημάτων ψυχικής αλλά και σωματικής υγείας. Επίσης, έχουν αυξημένο κίνδυνο να γίνουν υπέρβαροι ή παχύσαρκοι ενήλικες. 
  • Αίτια: Το σωματικό βάρος αυξάνει πάνω από το φυσιολογικό όταν οι θερμίδες που προσλαμβάνει το παιδί ξεπερνούν αυτές που καταναλώνει («καίει») στη διάρκεια της ημέρας. 
  • Γιατί συμβαίνει αυτό; 
  1. Το παιδί τρώει παραπάνω από αυτό που χρειάζεται. Ιδιαίτερα επιβαρυντικές στην περίπτωση αυτή είναι τροφές, χυμοί και αναψυκτικά πλούσια σε ζάχαρη που είναι παντού και εύκολα διαθέσιμα. 
  2. Έλλειψη σωματικής δραστηριότητας: Η καθιστική ζωή, οι πολλές ώρες μπροστά στον ηλεκτρονικό υπολογιστή ή την τηλεόραση, συμβάλλουν στην παιδική παχυσαρκία. 
  3. Κληρονομικότητα και περιβάλλον: Υπολογίζεται ότι 5 στα 10 παιδιά των οποίων ο ένας γονέας είναι παχύσαρκος θα γίνουν και τα ίδια παχύσαρκα. Ενώ, 8 στα 10 παιδιά των οποίων και οι δύο γονείς είναι παχύσαρκοι θα γίνουν και τα ίδια παχύσαρκα. 
  • Τι πρέπει να κάνετε αν ανησυχείτε για το σωματικό βάρος του παιδιού σας: 
Σε γενικές γραμμές, ξεκινήστε από το πρώτο βήμα που είναι να αναγνωρίσετε το πρόβλημα: Σύμφωνα με αποτελέσματα ερευνών, οι γονείς (και ειδικά οι μητέρες) έχουν την τάση να υποτιμούν το βάρος του παιδιού τους, δηλαδή, να θεωρούν ότι το παιδί είναι φυσιολογικού σωματικού βάρους, ενώ είναι υπέρβαρο. Σε αυτό θα σας βοηθήσει ο παιδίατρος σας, ο οποίος μπορεί να αξιολογήσει το βάρος του παιδιού και να σας συμβουλεύσει κατάλληλα. 

Ο κύριος τρόπος για την αντιμετώπιση προβλημάτων σωματικού βάρους στην παιδική ηλικία είναι υιοθέτηση αλλαγών στον τρόπο ζωής του παιδιού, με έμφαση στη διατροφή και την άσκηση. Στην προσπάθεια αυτή, μην ξεχνάτε ότι λειτουργείτε ως πρότυπα.

Ξεκινήστε από μικρούς στόχους και κάντε σταδιακές αλλαγές. Με αυτό τον τρόπο, το παιδί θα μπορέσει να τις υιοθετήσει και να τις διατηρήσει μακροπρόθεσμα. 

Κυρίως ενθαρρύνετε το παιδί σας και λειτουργήστε ως παράδειγμα στην υιοθέτηση αυτών των αλλαγών.

Ειδικότερα:

Στη διατροφή, φροντίστε να: 
  • Υπάρχει ποικιλία και ισορροπία στα γεύματα για όλη την οικογένεια
  • Τρώει το παιδί τακτικά γεύματα, έτσι ώστε να αποφεύγει τα τσιμπολογήματα 
  • Τρώτε όλοι μαζί στο οικογενειακό τραπέζι χωρίς περισπασμούς (για παράδειγμα, μην τρώτε μπροστά από την τηλεόραση). 
  • Τρώει ένα καλό πρωινό και ένα έχει επιλογές για υγιεινά σνακ (π.χ. φρούτα, αντί για μπισκότα ή γλυκά) 
  • Μάθετε στο παιδί να ελέγχει το ίδιο την ποσότητα των τροφών που καταναλώνει


Στη σωματική δραστηριότητα και άσκηση, φροντίστε να: 

  • Βρείτε δραστηριότητες που αρέσουν στο παιδί 
  • Μειώσετε το χρόνο που αφιερώνει μπροστά από την τηλεόραση ή τον ηλεκτρονικό υπολογιστή 
  • Είναι γενικά πιο δραστήριο σωματικά (μπορείτε να χορέψετε ή να παίξετε μαζί του παιχνίδια που απαιτούν κίνηση 
  • Γίνετε πιο δραστήριοι ως οικογένεια (ποδήλατο, περπάτημα, βόλτες στο πάρκο ή την παιδική χαρά. 
  • Υπάρχει ισορροπία μεταξύ δραστηριότητας και ξεκούρασης. Σε όλο και περισσότερες έρευνες υποστηρίζεται ο συσχετισμός μεταξύ έλλειψης ύπνου και αύξησης του σωματικού βάρους. Είναι σημαντικό το παιδί να κοιμάται αρκετές ώρες, ανάλογα με την ηλικία και τις ανάγκες του.

Επικοινωνία: 

  • Το θέμα του σωματικού βάρους είναι ευαίσθητο, επομένως προσέξτε πως θα μιλήσετε στο παιδί σας ώστε να μην το πληγώσετε
  • Συζητήστε μαζί του και εμπλέξτε το στη διαδικασία των αλλαγών (να έρθει μαζί στην αγορά, να μάθει να παρασκευάζει ένα υγιεινό πρωινό ή το φαγητό του για το σχολείο) 
  • Λειτουργήσετε ως παράδειγμα. Δεν μπορείτε να βοηθήσετε ουσιαστικά το παιδί σας, αν οι αλλαγές δεν ξεκινήσουν από εσάς.  
  • Μην κάνετε υποτιμητικά σχόλια και μην σχολιάζετε αρνητικά τις ποσότητες που τρώει. 
  • Μην χρησιμοποιείτε το φαγητό ως επιβράβευση ή ως τιμωρία
  • Βοηθήστε το παιδί να αντιμετωπίσει άλλους παράγοντες που το πιέζουν συναισθηματικά. Αν λόγω του βάρους έχει απομονωθεί κοινωνικά ή νιώθει άσχημα για τον εαυτό του, να το ενθαρρύνετε να συμμετέχει σε δραστηριότητες (σχολή χορού, εθελοντισμός) που θα το κρατήσουν δραστήριο και να θα το βοηθήσουν στην κοινωνικότητά του. 
  • Μην αποκλείσετε τελείως τα γλυκά. Μάθετε στο παιδί πόση ποσότητα παγωτού ή γλυκού φτάνει για να το ικανοποιήσει γευστικά, χωρίς να το επιβαρύνει. Επίσης, να το ενθαρρύνετε να μπορεί να φυλάξει ένα γλυκό και για την επόμενη μέρα, αντί να το φάει όλο. 
  • Μην δώσετε το μήνυμά ότι αγαπάτε το παιδί σας, βάσει του τι τρώει και τι δεν τρώει. Διδάξετε του ότι η αγάπη για τον εαυτό μας μεταφράζεται και στο πόσο φροντίζουμε και αγαπάμε το σώμα μας


Φωτεινή Λέκκα, 
Ψυχολόγος 













Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου