13/5/15

Η αρχή μιας νέας διαδρομής...


Οι εξετάσεις πλησιάζουν και το άγχος παιδιών και γονέων ολοένα και αυξάνεται. Αυτό το οποίο καλείται την περίοδο αυτή να πετύχει ο έφηβος είναι να μπορέσει να πλησιάσει τον αρχικό του στόχο και να επιβεβαιωθούν οι ικανότητες, οι γνώσεις και οι προσπάθειες που έχει καταβάλει.
Το άγχος των εφήβων έχει ένα κρυμμένο συναισθηματικό κόστος
Μήπως έχουν κάνει κάποιο λάθος ως προς την επιλογή;
Μήπως η προετοιμασία τους δεν είναι επαρκής;
Μήπως υπάρξει αποτυχία; 
Το οικογενειακό περιβάλλον με τη συμπεριφορά του, πολλές φορές επηρεάζει το άγχος των παιδιών για τις εξετάσεις, διότι οι γονείς έχουν επενδύσει με προσδοκίες και όνειρα, έχουν καταβάλει προσπάθεια και έχουν διαθέσει προσωπικό χρόνο. 
Επίσης, το κοινωνικό και σχολικό περιβάλλον υπερτονίζει και αυτό με τη σειρά του τη διαδικασία των εξετάσεων, με αποτέλεσμα να αποκτά επιπλέον βαρύνουσα σημασία για τα παιδιά και τους γονείς. 
Ο νέος είναι σημαντικό να μπορέσει να διαχειριστεί με θετικό τρόπο το αναμενόμενο άγχος ώστε να το μετατρέψει σε ενέργεια και δράση, για να φτάσει στην πραγμάτωση του προσωπικού του στόχου. Η διαδικασία αυτή είναι πάρα πολύ σημαντική διότι περιορίζεται το επίπεδο του άγχους, μειώνονται οι σωματικές ενοχλήσεις, ελαχιστοποιείται η συναισθηματική καταπόνηση και ενισχύονται οι γνωστικές λειτουργίες.

Τεχνικές κατά την περίοδο των εξετάσεων
  • Προσπαθήστε να είστε ήρεμοι και χαλαροί.
  • Τρώτε μικρά και ελαφριά γεύματα, σε τακτά χρονικά διαστήματα, πλούσια σε τροφές που βοηθούν τη μνήμη.
  • Αποφεύγετε γλυκά και αναψυκτικά, προτιμήστε φρούτα και λαχανικά.
  • Προγραμματίστε τον ύπνο σας μία συγκεκριμένη ώρα καθημερινά.
  • Οργανώστε τον χρόνο σας και προγραμματίστε μία απογευματινή, καθημερινή βόλτα (περπάτημα).
  • Ασκηθείτε με δραστηριότητες που βοηθούν το σώμα και τη λειτουργία του εγκεφάλου, κυρίως το κέντρο μνήμης.
  • Παραμείνετε μόνος 15’ πριν την εξέταση και αποφύγετε επαναλήψεις την τελευταία στιγμή.


Τεχνικές για την ώρα της εξέτασης
  • Διατηρήστε την ηρεμία σας και δώστε λίγο χρόνο στον εαυτό σας να χαλαρώσει μετά την εκφώνηση των θεμάτων.
  • Διαβάστε τα θέματα δύο φορές ώστε να κατανοήσετε απόλυτα την εκφώνησή τους.
  • Προσπαθήστε να κάνετε σωστή κατανομή του χρόνου και διαχειριστείτε εσείς το χρόνο σας.
  • Ξεκινήστε από αυτά που είναι γνωστά για εσάς ώστε να εξοικονομήσετε χρόνο και να αποφύγετε τον οποιονδήποτε πανικό.
  • Σε περίπτωση «τρακ», πάρτε μία βαθιά αναπνοή από τη μύτη και εκπνεύστε από το στόμα, πίνετε λίγο νερό, προσπαθήστε να μεταφέρετε την ένταση στα χέρια, σφίγγοντάς τα σε γροθιά για λίγα δευτερόλεπτα και χαλαρώνοντάς τα στη συνέχεια.  
  • Κλείστε τα μάτια για 15’’ για να χαλαρώσετε και να συγκεντρωθείτε στον εαυτό σας και διαβάστε πάλι από την αρχή την εκφώνηση των θεμάτων.


Τις ημέρες των εξετάσεων οι γονείς, γνωρίζοντας τις συναισθηματικές δυσκολίες αυτής της περιόδου και τις νοητικές προσπάθειες που καταβάλει ο νέος, είναι απαραίτητο να δημιουργήσουν ένα κατάλληλο περιβάλλον ώστε να αισθανθεί ασφάλεια και αποδοχή η οποία θα τον βοηθήσει στη δημιουργία ενός πλάνου δράσης ως προς τη μελέτη, στην ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης, στην έκφραση του αυτοελέγχου και στη μείωση του άγχους.

Καλή επιτυχία
για την προσπάθειά σας!


Διονυσία Μακρυνόρη
Ψυχολόγος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου