22/7/15

Ο εαυτός μας και η πρόκληση της κρίσης




Οι Financial Times δημοσίευσαν μία έρευνα του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης η οποία συνδέει την ανεργία με τη νοσηρότητα και τη θνησιμότητα των πληθυσμών. Επίσης, παρατηρεί μία σημαντικότατη αύξηση στις ψυχικές διαταραχές και τον αλκοολισμό.

Η οικονομική κρίση που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια της εργασίας, δηλαδή την απώλεια της σιγουριάς και της ασφάλειας και τη δυσκολία να διαχειριστούμε τα νέα δεδομένα και τις αλλαγές που φέρνουν αυτά. Η εργασία μας δίνει τη δυνατότητα να αναγνωρίσουμε τις ικανότητές μας, να οργανώσουμε το χρόνο μας, να αναπτύξουμε τις διαπροσωπικές μας σχέσεις, να διαχειριστούμε τις οικονομικές απολαβές και να ορίσουμε την ταυτότητά μας σε οικογενειακό και κοινωνικό επίπεδο. Η εργασία μας ενισχύει τον αυτοέλεγχο και την αυτοκυριαρχία. Η έλλειψή της και η συνεχής και παρατεταμένη κρίση μπορεί να μας οδηγήσει σε κρίσεις πανικού ή χρόνιο στρες.

Μετά από κάθε απώλεια της εργασίας, της οικονομικής ασφάλειας, της κοινωνικής σταθερότητας και της οικογενειακής ισορροπίας, βιώνουμε τα ακόλουθα στάδια: 
  • Άρνηση να παραδεχτούμε την νέα κατάσταση. 
  • Θυμός και αρνητικά συναισθήματα γι’ αυτό που μας συνέβη.
  • Διαπραγμάτευση ως προς τη θέση μας στη νέα κατάσταση.
  • Κατάθλιψη που εκδηλώνεται με παθητική στάση και κοινωνική απόσυρση.
  • Αποδοχή των νέων δεδομένων και δράση.

Το άγχος, παρόν σε όλα τα παραπάνω στάδια, παρεμβαίνει στη λογική σκέψη εμποδίζοντας το άτομο να αντιδράσει αποτελεσματικά και να αντιμετωπίσει σκέψεις και συμπεριφορές που ενισχύουν τα αρνητικά του συναισθήματα. 

ΠΩΣ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΟΥΜΕ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

  • Να αναγνωρίσουμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε σήμερα.
  • Να σκεφτούμε τις δυνατότητες που έχουμε και να τις αξιοποιήσουμε.
  • Να επικεντρωθούμε στο οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον.
  • Να οργανώσουμε τη ζωή μας με τα δεδομένα που έχουμε, στηριζόμενοι στα δυνατά μας σημεία.
  • Να θέσουμε μικρούς και ρεαλιστικούς στόχους.
  • Να ενισχύσουμε την προσπάθειά μας όταν οι στόχοι μας επιτυγχάνονται για να προχωρήσουμε στους επόμενους.
  • Να απομακρύνουμε από τη σκέψη μας πιθανούς κινδύνους και αρνητικά σενάρια.
  • Να μοιραζόμαστε τις σκέψεις, τους φόβους αλλά και τις ευθύνες με τους δικούς μας ανθρώπους.
  • Να διατηρήσουμε τις κοινωνικές επαφές και να επαναπροσδιορίσουμε τη ζωή μας με βάση τα νέα δεδομένα.
  • Να προφυλάξουμε την ποιότητα της ζωής μας.
  • Να ζητήσουμε τη βοήθεια ενός ειδικού όταν αντιμετωπίζουμε δυσκολίες που δε μπορούμε να διαχειριστούμε, σε προσωπικό και οικογενειακό επίπεδο.
  • Να συμμετέχουμε σε συλλογικές δράσεις (ιδιωτικές δραστηριότητες και εθελοντικές πρωτοβουλίες) ώστε, μέσω της συντροφικότητας και της προσφοράς, να μειώσουμε το άγχος και να αισθανθούμε ασφάλεια και σιγουριά.
Η κινητοποίηση και η ανάληψη δράσης μας βοηθά να αυξήσουμε την αυτοπεποίθηση μας, να μειώσουμε το άγχος μας, να διαφοροποιήσουμε την εικόνα μας και να αναγνωρίσουμε τις ικανότητες και δυνατότητές μας.

Ας προσπαθήσουμε να αντιμετωπίσουμε τα νέα δεδομένα με συναισθηματική ωριμότητα, λογική σκέψη και κοινωνική ηρεμία, θεωρώντας τα ως μία πρόκληση επαναπροσδιορισμού της θέσης μας απέναντι στον εαυτό μας και τη ζωή.

Διονυσία Μακρυνόρη
Ψυχολόγος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου