16/9/15

Θετική σκέψη

 Είναι τελικά το ποτήρι μισοάδειο ή μισογεμάτο; 
Η απάντηση που δίνετε σε αυτό το ερώτημα, αντανακλά σε ένα βαθμό το πόσο θετικά βλέπετε τη  ζωή.


.

Θετική σκέψη δεν σημαίνει αγνόηση των προβλημάτων ή των δυσάρεστων συμβάντων. Σημαίνει περισσότερο ότι ένα άτομο έχει την ικανότητα να προσεγγίζει τα δυσάρεστα γεγονότα με ένα παραγωγικό και εποικοδομητικό τρόπο. Ταυτόχρονα, αυτή η ικανότητα συνοδεύεται από την πίστη ότι τα πράγματα θα εξελιχθούν προς το καλύτερο και όχι απαραίτητα προς το χειρότερο. 

Αφετηρία της θετικής σκέψης και της θετικής στάσης απέναντι στη ζωή είναι ο εσωτερικός διάλογος, δηλαδή όλες οι σκέψεις που κάνουμε καθημερινά για τον εαυτό μας, τους άλλους ανθρώπους, τη ζωή και το μέλλον μας, χωρίς απαραίτητα να τις εκφράζουμε. Είναι όλα όσα σκεφτόμαστε και «κουβεντιάζουμε» με τον εαυτό μας, ως απάντηση στα διάφορα σημαντικά και ασήμαντα γεγονότα της ζωής μας. Αν οι σκέψεις αυτές είναι κυρίως αρνητικές, τότε καταλήγουμε πιο συχνά στο συμπέρασμα ότι το ποτήρι είναι μισοάδειο.   

Σε πολλές έρευνες η θετική σκέψη και η αισιοδοξία συσχετίζονται με πολλά οφέλη για τη σωματική και την ψυχική υγεία. Μία εξήγηση σε αυτό το εύρημα είναι ότι οι άνθρωποι που σκέφτονται θετικά μπορούν να αντιμετωπίσουν πιο αποτελεσματικά τις καθημερινές δυσκολίες και έτσι μειώνονται οι αρνητικές συνέπειες του στρες. Μία άλλη εξήγηση είναι ότι οι άνθρωποι που σκέφτονται θετικά, φροντίζουν περισσότερο τον εαυτό τους και την υγεία τους και υιοθετούν υγιεινές συνήθειες σε καθημερινή βάση.   

Παρακάτω παρουσιάζονται κάποιοι τυπικοί τρόποι αρνητικής σκέψης προκειμένου να αξιολογήσετε το δικό σας εσωτερικό διάλογο: 
  • Φιλτράρισμα: Πρόκειται για την τάση μεγέθυνσης των αρνητικών όψεων μιας κατάστασης ή ενός γεγονότος, ενώ ταυτόχρονα υποβαθμίζονται ή εκμηδενίζονται οι θετικές. Είναι η τάση εστίασης της προσοχής σε ό,τι κακό και δυσάρεστο συνέβη σε μια μέρα, ενώ ταυτόχρονα αγνοείται και υποβαθμίζεται καθετί θετικό. 
  • Προσωποποίηση: Είναι η συστηματική τάση απόδοσης αιτίου ή φταιξίματος στον εαυτό για καθετί δυσάρεστο και αρνητικό συμβαίνει, ακόμα κι αν πρόκειται για τυχαία γεγονότα.   
  • Καταστροφοποίηση: Πρόκειται για την τάση αναμονής της χειρότερης έκβασης. Η προσδοκία ότι όλα θα πάνε «στραβά», ακόμα κι αν δεν υπάρχουν δεδομένα που να υποστηρίζουν κάτι τέτοιο. 
  • Άσπρο – Μαύρο: Είναι η τάση αντίληψης της ζωής και του εαυτό μέσα από το δίπολο «όλα ή τίποτα» («Είτε στη ζωή πηγαίνουν όλα καλά και τα καταφέρνω σε όλα, είτε διαφορετικά είμαι μια σκέτη αποτυχία»). 

Η ανάπτυξη ενός πιο θετικού τρόπου σκέψης είναι μια δεξιότητα που χρειάζεται κίνητρο και καθημερινή εξάσκηση
  • Ξεκινήστε, εντοπίζοντας τους τομείς στους οποίους θέλετε να αλλάξετε τον τρόπο που σκέφτεστε. Για να ενισχύσετε το κίνητρό σας, υπολογίστε τις συνέπειες του αρνητικού τρόπου σκέψης στη ζωή σας μέχρι σήμερα. 
  • Ελέγξετε καθημερινά τις σκέψεις που περνούν από το μυαλό σας. Εντοπίστε σε αυτές την τάση για καταστροφοποίηση ή προσωποποίηση κ.ο.κ. Προσπαθήστε να βρείτε δεδομένα που να τις αντικρούουν, καθώς και δεδομένα που υποστηρίζουν μια άλλη πιο λογική ή πιο θετική εξήγηση. Αλλάξτε τον επικριτικό ή αυστηρό εσωτερικό διάλογο, υιοθετώντας μια πιο ευγενική, υποστηρικτική και ενθαρρυντική στάση προς τον εαυτό σας. 
  • Θέστε καθημερινά μικρούς και ρεαλιστικούς στόχους για να δείξετε έμπρακτα φροντίδα στον εαυτό σας. 
  • Προσπαθήστε να διευρύνετε το κοινωνικό δίκτυό σας και επιδιώξτε να συναναστρέφεστε με ευχάριστους, γελαστούς και υποστηρικτικούς ανθρώπους.
Στην προσπάθειά σας αυτή, χρήσιμη μπορεί να σας φανεί και η βοήθεια ενός ειδικού. 

Καλή επιτυχία! 

Φωτεινή Λέκκα 
Ψυχολόγος   








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου