1/3/16

Αποτελεσματική επικοινωνία




Κατά τη διάρκεια της επικοινωνίας πολλά λάθη μπορεί να συμβούν και ως αποτέλεσμα να επηρεαστεί αρνητικά η κατανόηση σημαντικών πληροφοριών, αλλά και η σχέση ομιλητή – ακροατή. 

Συνήθη λάθη που μετατρέπονται σε εμπόδια στην αποτελεσματική επικοινωνία είναι τα παρακάτω:

Έλλειψη ενδιαφέροντος, αρνητική ή αδιάφορη στάση του σώματος, περισπασμοί (π.χ. κινητό τηλέφωνο) κατά τη διάρκεια της επικοινωνίας.

Ανταγωνιστικό κλίμα: Η αντίληψη ότι μετά το τέλος μιας συζήτησης θα πρέπει κάποιος να βγει «νικητής» και ο κάποιος  «χαμένος».

Συχνές διακοπές στη ροή της συζήτησης, οι οποίες μπορεί να λειτουργήσουν  αποπροσανατολιστικά και να προκαλέσουν εκνευρισμό. 

Βιαστικά συμπεράσματα: Η τάση εξαγωγής βιαστικών συμπερασμάτων εμποδίζει την αποτελεσματική επικοινωνία διότι στην πραγματικότητα, όταν συμβαίνει αυτό, η προσοχή είναι επικεντρωμένη στην προσωπική άποψη και όχι σε αυτά που ο άλλος εκφράζει και υποστηρίζει. 

Κυριαρχία του συναισθήματος: όταν ο κλίμα της επικοινωνίας διαταράσσεται από την επικράτηση έντονων συναισθημάτων, όπως ο θυμός. 

Προσωπικές επιθέσεις, οι οποίες στόχο έχουν να πλήξουν την προσωπικότητα του άλλου ατόμου, αντί η προσοχή να εστιαστεί σε επιχειρήματα. 

Η δυσκολία αποδοχής των προσωπικών λαθών και η τάση απόδοσης ευθυνών στους άλλους. 

Το διάβασμα της σκέψης, δηλαδή η βεβαιότητα ότι ο ακροατής θα έπρεπε να κατανοήσει τις ανάγκες και τις επιθυμίες του ομιλητή πριν ή χωρίς καν να τις εκφράσει. 

Ακολουθούν ορισμένες προτάσεις που θα σας βοηθήσουν να βελτιώσετε την ικανότητά σας να επικοινωνείτε αποτελεσματικά, είτε από τη θέση του ομιλητή είτε από τη θέση του ακροατή. 

Όταν βρίσκεστε στο ρόλο του ομιλητή για να βελτιώσετε την ικανότητά σας να εκφράζεστε σωστά ακολουθείστε τις παρακάτω κατευθύνσεις: 

  • Μιλήστε προσεκτικά: Όπως αναμένετε από τον ακροατή να σας ακούσει προσεκτικά, έτσι και εσείς μιλήστε κατά τρόπο που να δείχνει ότι συμμετέχετε με προσοχή στη διαδικασία της επικοινωνίας. Διατηρείστε κατάλληλη βλεμματική επαφή, προσέξτε τη στάση του σώματός σας, τις χειρονομίες και τις εκφράσεις του προσώπου σας. 
  • Διατυπώστε κατάλληλες ερωτήσεις: Αποφύγετε τις κλειστές ερωτήσεις, δηλαδή ερωτήσεις που μπορεί να απαντηθούν με «ναι» ή «όχι». Προτιμήστε να κάνετε περισσότερες διερευνητικές ερωτήσεις, δηλαδή ερωτήσεις που θα βοηθήσουν τη ροή της συζήτησης και τον συνομιλητή σας να μιλήσει περισσότερο 
  • Μείνετε στο θέμα: Μην περνάτε από το ένα θέμα στο άλλο και αποφύγετε δηλώσεις που προδικάζουν την απάντηση ή την αντίδραση του συνομιλητή σας. Έτσι, δεν θα νιώσει την ανάγκη να αμυνθεί και θα έχει την ευκαιρία να ακούσει την ουσία αυτού που σας απασχολεί ή θέλετε. 
  • Αποδεχτείτε τη σιωπή: Μην περιμένετε μια άμεση απάντηση. Δώστε στο συνομιλητή σας λίγο χρόνο να σκεφτεί αυτά που άκουσε. Λίγος χρόνος για σκέψη είναι απαραίτητος προκειμένου να γίνει κατανοητό το μήνυμά σας. Μην εκλάβετε τη σιωπή ως αδιαφορία ή έμμεση επίθεση. 
  • Αποφύγετε τις ανακριτικές ερωτήσεις: Στην προσπάθειά σας να μάθετε κάτι από το συνομιλητή σας, αποφύγετε τα απανωτά και επίμονα ερωτήματα που μοιάζουν με ανάκριση. Διατηρήσετε μια ευγενική στάση και δώστε τον αναγκαίο χρόνο για να απαντήσει σε ένα ερώτημα τη φορά.

Όταν βρίσκεστε στο ρόλο του ακροατή, οι ακόλουθες κατευθύνσεις θα σας βοηθήσουν να βελτιώστε την ικανότητα ακρόασης: 
  • Ακούστε με προσοχή: Διατηρείστε κατάλληλη βλεμματική επαφή, προσέξτε τη στάση του σώματός σας, τις χειρονομίες και τις εκφράσεις του προσώπου σας. Δείξτε ότι είστε πράγματι «εκεί» και ακούτε προσπαθώντας πραγματικά να καταλάβετε. 
  • Μην διακόπτετε: Βασικός κανόνας στην αποτελεσματική επικοινωνία είναι να μην διακόπτετε τον ομιλητή. Σκεφτείτε ότι όσο χρόνο δίνετε στο συνομιλητή σας για να εκφράσει ό,τι έχει στο μυαλό του, τόσο καλύτερα θα καταλάβετε και τόσο πιο αποτελεσματικά θα μπορέσετε να απαντήσετε. 
  • Αναγνωρίστε το συναίσθημα: Ακόμα κι αν διαφωνείτε με το περιεχόμενο όσων ακούτε από το συνομιλητή σας, αναγνωρίστε το συναίσθημα και μην βιαστείτε να το ακυρώστε. 
  • Ανακεφαλαιώστε και διευκρινίστε ότι καταλάβατε σωστά: Αφού ο ομιλητής ολοκληρώσει αυτό που έχει να σας πει, κάντε μια σύνοψη όσων ακούσατε και ζητήστε επιβεβαίωση ότι καταλάβατε σωστά. Αυτό είναι ένα σημαντικό σημείο στη μεταξύ σας επικοινωνία, διότι αν κάτι δεν το καταλάβατε σωστά,  θα μπορέσετε να το διορθώσετε. 


Καλή επιτυχία! 

Φωτεινή Λέκκα,
Ψυχολόγος



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου