29/6/16

Καλοκαίρι και Δίαιτα

Αποτέλεσμα εικόνας για summer diet
Οι καλοκαιρινοί μήνες σηματοδοτούν για πολλούς ανθρώπους την έναρξη μιας προσπάθειας να χάσουν γρήγορα βάρος προκειμένου να φορέσουν πιο ελαφρά ρούχα και να βγουν στην παραλία με την επιθυμητή εμφάνιση. Για άλλους, αποτελούν την ευκαιρία να χαλαρώσουν από μια δίαιτα πολλών μηνών, η οποία στόχευε στο ίδιο αποτέλεσμα, δηλαδή την εμφάνιση στην παραλία και τις διακοπές.

Σε όποια περίπτωση κι αν ανήκετε, είναι σημαντικό να αντιληφθείτε ότι και στις δύο γίνονται λάθη στη σκέψη που είναι δυνατόν να επηρεάσουν το αποτέλεσμα.Το κύριο λάθος είναι η αντίληψη ότι η δίαιτα είναι κάτι που γίνεται εντατικά για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα: λίγο πριν βγούμε στην παραλία και για ένα συγκεκριμένο σκοπό: την εμφάνισή μας κατά τη διάρκεια των διακοπών.

Έτσι, αν ανήκετε στην πρώτη περίπτωση, θα χάσετε κάποιο βάρος με επίπονο τρόπο, το οποίο θα ξαναβάλετε μόλις οι διακοπές τελειώσουν. Αν ανήκετε στη δεύτερη, θα κάνετε τις καλοκαιρινές διακοπές σας με τη διάθεση να χαλαρώσετε από μια αυστηρή δίαιτα, οπότε θα βρείτε την ευκαιρία να φάτε ό,τι θεωρείτε ότι στερηθήκατε. Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, τελικά, τα περισσότερα κιλά που χάνονται με αυστηρή ή επίμονη προσπάθεια, επανέρχονται.

Αποτέλεσμα εικόνας για fruits summer
Είναι σημαντικό να διορθώσετε αυτή την αντίληψη, σκεπτόμενοι ότι η εμφάνιση στην παραλία δεν είναι αυτοσκοπός. Η προσπάθεια για μείωση του σωματικού βάρους είναι μια προσπάθεια να νιώσουμε συνολικά καλύτερα, τόσο από άποψη υγείας όσο και από άποψη ψυχικής ευεξίας.

Αν ανήκετε στην πρώτη περίπτωση, σας ενθαρρύνουμε να ξεκινήσετε μια προσπάθεια για μείωση του σωματικού βάρους, αλλά θέτοντας ρεαλιστικούς στόχους. Αν ανήκετε στη δεύτερη περίπτωση σας ενθαρρύνουμε να σκεφτείτε ότι οι καλοκαιρινές διακοπές δεν είναι ένα διατροφικό διάλειμμα, από μια προσπάθεια που θα συνεχίσετε μετά το τέλος τους. Σκεφτείτε τη δίαιτα, πάντα σε συνεργασία με το γιατρό και το διατροφολόγο σας, σαν μια προσπάθεια να μάθετε να τρώτε καλύτερα, προκειμένου να νιώθετε καλύτερα.

Στην προσπάθειά σας αυτή, σας προτείνουμε τα παρακάτω ως κατευθυντήριες γραμμές που μπορείτε να ακολουθήσετε:




Αν σκέφτεστε ότι αν δεν φάτε όσο γλυκό θέλετε, στερείτε από τον εαυτό μου σας όλη την απόλαυση των διακοπών, τότε η σκέψη αυτή μπορεί να σας σαμποτάρει. Πράγματι, η προσπάθεια μείωσης ή διατήρησης του σωματικού βάρους σημαίνει ότι θα στερήσετε από τον εαυτό σας το παραπάνω γλυκό. Ωστόσο, αν δεν συμβεί αυτό, θα στερήσετε από τον εαυτό μου την ευκαιρία να πετύχετε και να διατηρήσετε τον επιθυμητό στόχο που έχετε θέσει για την υγεία και την εμφάνισή σας. Δεν σημαίνει ότι δεν μπορείτε να φάτε καθόλου γλυκό, αλλά αν φάτε πολύ παραπάνω θα στερηθείτε άλλα πράγματα.

Αν σκέφτεστε να παραλείψετε κάποιο κύριο ή ενδιάμεσο γεύμα, προκειμένου να χάσετε γρηγορότερα βάρος, προσπαθήστε να αντισταθείτε στη σκέψη αυτή. Έχει αποδειχτεί ότι, όταν παραλείπουμε ένα κύριο γεύμα ή κάποιο ενδιάμεσο σνακ, αυτό μας κάνει να πεινάμε πολύ και να χάνουμε τον έλεγχο στο επόμενο γεύμα. Επίσης, μπορεί κάτι τέτοιο να δημιουργεί την εσφαλμένη εντύπωση ότι δεν φάγαμε τίποτα π.χ. για πρωινό, οπότε δικαιούμαστε να φάμε παραπάνω το μεσημέρι. Αυτό οδηγεί σε πρόσληψη πολλών παραπάνω θερμίδων, σε σύγκριση με αυτές που θα λαμβάναμε αν τρώγαμε αυτό που ήταν προγραμματισμένο σε κάθε γεύμα.

Πολλοί άνθρωποι όταν κάνουν δίαιτα σκέφτονται ότι δεν τους αξίζει να επιβραβεύσουν τον εαυτό τους, παρά μόνο όταν φτάσουν στον επιθυμητό στόχο. Η σκέψη αυτή είναι εσφαλμένη, διότι η επίτευξη μικρότερων στόχων οδηγεί τελικά στην εκπλήρωση του μεγαλύτερου.  Έτσι, αν δεν δίνετε επιβράβευση στον εαυτό σας για κάθε μικρή αλλαγή που πετυχαίνετε στην εμφάνισή σας, ανεξάρτητα από το αν έχετε καταφέρει να σας βρει το καλοκαίρι με το επιθυμητό βάρος, τότε υπάρχει κίνδυνος γρήγορα να απογοητευτείτε και να σταματήσετε κάθε προσπάθεια.

Αποτέλεσμα εικόνας για summer dietΟι καλοκαιρινοί μήνες τυπικά συνοδεύονται από περισσότερες εξόδους και καλέσματα. Επομένως, θα σας βοηθήσει να προγραμματίζετε εκ των προτέρων τι πρόκειται να φάτε και να καταστρώνετε ένα πλάνο πριν από κάθε έξοδο. Είναι σημαντικό να θυμίζετε στον εαυτό σας ότι το φαγητό ή το γλυκό συνοδεύει τη διασκέδαση με την παρέα σας, δεν είναι ούτε η διασκέδαση, ούτε η παρέα σας. Επίσης, είναι σημαντικό να θυμίζετε στον εαυτό σας να ευχαριστηθεί κάθε μπουκιά, μασώντας αργά και απολαμβάνοντας. Με τον τρόπο αυτό, θα καταφέρετε να νιώσετε χορτάτοι και ευχαριστημένοι, χωρίς απαραίτητα να πρέπει να φάτε πολύ περισσότερο.

Αν η προσοχή σας είναι συχνά στραμμένη στους άλλους και στο πόσο τρώνε, τότε είναι πιθανό συχνά να νιώθετε αδικημένοι. Ωστόσο, είναι σημαντικό να θυμίζετε στον εαυτό σας ότι τρώτε ακριβώς τόσο όσο πρέπει να φάει ένας άνθρωπος του δικού σας ύψους και της δικής σας ηλικίας, ο οποίος έχει στόχο να χάσει βάρος ή να διατηρήσει το βάρους που έχασε. Επομένως, κάτι τέτοιο δεν είναι άδικο, αλλά ακριβώς αυτό που χρειάζεστε για να τα καταφέρετε.

Αποτέλεσμα εικόνας για fruits summerΑντιμετωπίστε τα διατροφικά ολισθήματα άμεσα. Αντί να χαλάσετε όλη την προσπάθειά σας, επιστρέψτε άμεσα στο πλάνο διατροφής που ακολουθείτε. Τα διατροφικά ολισθήματα συνδέονται με τη σκέψη «Όλα ή τίποτα» («Αφού χάλασα τη δίαιτα μου, σταματώ όλη την προσπάθεια και τρώω ό,τι θέλω»). Έτσι, είναι σημαντικό αντί να σκέφτεστε βάσει αυτών των δύο άκρων, να ενθαρρύνετε τον εαυτό σας να αντισταθμίσετε τις παραπάνω θερμίδες που λάβατε, επιστρέφοντας στο πλάνο διατροφής σας και να ανακτήσετε ξανά τον έλεγχο της κατάστασης. Κατά διαστήματα, μπορείτε να απολαμβάνετε το αγαπημένο σας γλυκό ή παραπάνω φαγητό, αλλά χωρίς αυτό να σημαίνει ότι πρέπει να χαλάσετε και την προσπάθειά σας συνολικά.


Αν υπάρχουν μέρες που δυσκολεύεστε και νιώθετε αποθαρρυμένοι, είναι σημαντικό να θυμίζετε στον εαυτό σας ότι, όταν θέτουμε σημαντικούς στόχους στη ζωή μας, σπάνια η επίτευξή τους είναι μια ομαλή διαδικασία. Η πορεία συνήθως έχει δύσκολες και εύκολες στιγμές. Είναι σημαντικό να ενθαρρύνουμε και να επιβραβεύουμε τον εαυτό μας για κάθε δυσκολία που καταφέρνει να αντιμετωπίσει και να προχωρούμε παρακάτω.


Αποτέλεσμα εικόνας για fruits summer
Για πολλούς ανθρώπους οι περίοδος των καλοκαιρινών διακοπών συνοδεύεται από αύξηση του άγχους ή και άλλων δυσάρεστων συναισθημάτων. Η κοινωνική απαίτηση για διακοπές και κατανάλωση υλικών αγαθών, αλλά και τυχόν συγκρούσεις που προκύπτουν όταν όλα τα μέλη της οικογένειας έχουν πολύ χρόνο για να βρεθούν μαζί, μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του άγχους και της θλίψης. Αν τρώτε περισσότερο, όποτε νιώθετε άγχος, θυμό ή θλίψη, αξίζει να θυμάστε ότι με τον τρόπο αυτό επιβαρύνετε τον εαυτό σας με ένα ακόμα πρόβλημα. Επιπλέον, θα καταλήξετε να νιώθετε άσχημα για εσάς. Το να σαμποτάρετε τον εαυτό σας, δεν πρόκειται να επιλύσει καμία δυσκολία.


Ενθαρρύνετε τον εαυτό σας να βγείτε από το σπίτι, να ξεκινήσετε ένα καινούργιο χόμπι και να κάνετε κάτι που σας ευχαριστεί και σας διασκεδάζει. Με τον τρόπο αυτό, θα μπορέσετε να στρέψετε την προσοχή σας μακριά από το θέμα της διατροφής και ταυτόχρονα θα ωφεληθείτε βελτιώνοντας τη διάθεσή σας.  



Καλή επιτυχία!






Φωτεινή Λέκκα
Ψυχολόγος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου