2/6/17

Παγκόσμια ημέρα κατά του καπνίσματος


Η Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καπνίσματος γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 31 Μαΐου, με απόφαση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, για να μας υπενθυμίζει τις βλαβερές συνέπειες του καπνίσματος. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ελληνικού Ιδρύματος Καρδιολογίας, της Αντικαπνιστικής και Αντικαρκινικής Εταιρίας, η Ελλάδα είναι μία από τις πρώτες χώρες στην Ευρώπη σε κατανάλωση τσιγάρων, με τους άνδρες να προηγούνται με 47,4% έναντι 39,6% των γυναικών. Το 33% των εφήβων, ηλικίας 12 έως 18 ετών, έχουν δοκιμάσει τσιγάρο και το 10% δηλώνουν καπνιστές.

  • «Το κάπνισμα με χαλαρώνει»
  • «Το τσιγάρο με βοηθά να συγκεντρωθώ περισσότερο στη δουλειά μου»
  • «Το κάπνισμα με κάνει πιο εξωστρεφή και κοινωνικό»
  • «Είναι συντροφιά και παρέα»
  • «Δε θέλω να το κόψω γιατί το απολαμβάνω»
  • «Δεν είμαι εξαρτημένος, απλά δε θέλω να το κόψω. Θα το κάνω όποτε το θελήσω»
  • «Θα το κόψω κάποια στιγμή απλά αυτή την περίοδο δεν έχω χρόνο»
  • «Αν το κόψω θα παχύνω» κ.α.
Όλα τα παραπάνω και άλλα αντίστοιχα τα έχουμε ακούσει πολλές φορές από ανθρώπους του περιβάλλοντός μας ή τα έχουμε πει κι εμείς οι ίδιοι στον εαυτό μας αν είμαστε καπνιστές και αποτελούν λόγους και επιχειρήματα ώστε να δικαιολογήσουμε στον εαυτό μας το γεγονός ότι εξακολουθούμε να καπνίζουμε, παρ’ όλους τους κινδύνους που γνωρίζουμε ότι επιφέρει η καπνιστική συνήθεια.

Γιατί αλήθεια συνεχίζει να καπνίζει κανείς, αγνοώντας όλες τις προειδοποιήσεις και τους κινδύνους;


Τους τελευταίους μήνες στα πακέτα των τσιγάρων φιγουράρουν διάφορες φωτογραφίες με τις ανατριχιαστικές πολλές φορές επιπτώσεις του καπνίσματος. Ακόμα και αυτή η πρακτική φαίνεται να μην «πείθει» και να μην κινητοποιεί τους καπνιστές να μεταβούν στην ομάδα των μη καπνιστών. Ένας λόγος είναι ότι όλοι αυτοί οι κίνδυνοι φαντάζουν μακροπρόθεσμοι σε αντίθεση με την άμεση «απόλαυση» που παίρνει κανείς καπνίζοντας. Αναλύοντας τον όρο «καπνιστική απόλαυση» βέβαια, διαπιστώνουμε ότι πρόκειται για μία ψευδαίσθηση. Ουσιαστικά το τσιγάρο και η νικοτίνη που περιλαμβάνει, αποτελούν το πιο εθιστικό ναρκωτικό. Η ίδια η έλλειψη του τσιγάρου αρχίζει σταδιακά να προκαλεί ταραχή, άγχος, ευερεθιστότητα κ.α. με αποτέλεσμα να δημιουργείται σε εμάς η ψευδαίσθηση ότι το τσιγάρο είναι που μας χαλαρώνει απ’ όλα αυτά. Δηλαδή ουσιαστικά καπνίζουμε για να γλιτώσουμε βραχυπρόθεσμα από τις δυσάρεστες συνέπειες του ίδιου του τσιγάρου. Σκεφτείτε το σαν έναν φαύλο κύκλο. Σε αντίθεση όμως με το τι πιστεύουμε ή μας κάνουν οι άλλοι να πιστεύουμε, μπορούμε όποτε το θελήσουμε να βγούμε από αυτό.

Όλο και περισσότεροι άνθρωποι ξεκινούν την προσπάθεια να απαλλαγούν από αυτή τη βλαβερή συνήθεια. Οι περασμένες αποτυχημένες προσπάθειες κάποιου να κόψει το κάπνισμα μπορεί να λειτουργήσουν ανασταλτικά σε μία εκ νέου προσπάθεια και τότε ακούμε «επιχειρήματα» όπως τα παραπάνω (π.χ. «δεν έχω χρόνο αυτή την περίοδο» κ.α.). Ο φόβος δηλαδή της αποτυχίας κάνει κάποιους ανθρώπους να τρέφουν την ψευδαίσθηση ότι δε θέλουν να το κόψουν από επιλογή ενώ κατά βάθος πιστεύουν ότι δε θα μπορέσουν ποτέ. 

Τα καλά νέα είναι ότι όλοι ανεξαιρέτως μπορούν να μείνουν μακριά από αυτό!


  • Ξεκινήστε την προσπάθεια τώρα κιόλας. Δεν χρειάζεται κάποια προετοιμασία, ούτε ελεύθερος χρόνος ή μία χαλαρή καθημερινότητα. Ποτέ οι συνθήκες δεν θα είναι ιδανικές. Η κατάλληλη συνθήκη είναι ΤΩΡΑ.
  • Εστιάστε σε αυτά που θα απολαύσετε και όχι σε αυτά που θα στερηθείτε με το κόψιμο του τσιγάρου. Θα παρατηρήσετε ότι θα απολαμβάνετε καλύτερα την καθημερινότητά σας, τον καφέ με τους φίλους σας και το φαγητό, εκτός όλων των άλλων.
  • Μην αποφεύγετε και στερείτε από τον εαυτό σας και άλλες συνήθειες, όπως ο καφές, οι συναντήσεις με φίλους καπνιστές κλπ. Εστιάστε και πάλι στην απόλαυση που θα νιώσετε όντας ένας μη καπνιστής πλέον. Μπορεί με το παράδειγμά σας να επηρεάσετε και άλλους ανθρώπους γύρω σας.
  • Μην αντιστέκεστε ή υποκύψετε στην επιθυμία για τσιγάρο, απλά αφήστε τη να υπάρχει. Η επιθυμία για τσιγάρο θα εμφανίζεται τις πρώτες ημέρες αλλά με το πέρασμα του χρόνου θα γίνεται όλο και πιο αραιή μέχρι που θα εξαφανιστεί πλήρως. Όταν αυτή έρχεται μην κάνετε απολύτως τίποτα, ούτε να προσπαθήσετε να τη διώξετε. Αφήστε τη να υπάρχει. Αυτό που θα βοηθούσε να κάνετε είναι να εστιάσετε την προσοχή σας και όλες σας τις αισθήσεις σε ό,τι κάνετε εκείνη τη στιγμή. Π.χ. Αν είστε στο γραφείο στη δουλειά και πίνετε καφέ, εστιάστε την προσοχή σας στον καφέ που πίνετε χρησιμοποιώντας τη γεύση και την όσφρηση. Απολαύστε πραγματικά τον καφέ που κάθε μέρα πίνετε με έναν μηχανικό τρόπο. Σύντομα η παρόρμηση για τσιγάρο θα εξαφανιστεί.
  • Ο μόνος τρόπος για να κόψει κανείς το κάπνισμα είναι απλά να μην καπνίσει ξανά. Πολλοί προσπαθούν να το κάνουν σταδιακά και απλά να το μειώσουν αλλά όπως ίσως θα έχετε παρατηρήσει, πολύ σύντομα, επιστρέφουν στα πρότερα επίπεδα ποσότητας των τσιγάρων που κάπνιζαν. Μην αφήσετε τον εαυτό σας να πέσει στην παγίδα του «ένα τσιγάρο είναι μόνο» γιατί δεν θα είναι ποτέ μόνο ένα.
  • Αν είστε αποφασισμένοι να το κόψετε δεν θα έχετε την ανάγκη να τρώτε περισσότερο ή να τσιμπολογάτε μεταξύ των γευμάτων. Αντικαθιστώντας ανθυγιεινές συνήθειες, όπως το κάπνισμα, με πιο υγιεινές, όπως η άσκηση και η καλή διατροφή, δεν θα παρατηρήσετε αύξηση του βάρους σας.
  • Βρείτε τους δικούς σας τρόπους, διαδικασίες, ανθρώπους και καταστάσεις  που θα σας διευκολύνουν σε αυτή τη διαδικασία. Ο κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός.



Η ζωή είναι γεμάτη όμορφα πράγματα που μπορούμε να απολαύσουμε και σίγουρα αν νιώθουμε καλά με τον εαυτό μας, δεν υπάρχει κάτι που χωρίς αυτό να μην μπορούμε να ζήσουμε και να ευχαριστηθούμε. Κι αν υπάρχει κάτι τέτοιο, αυτό σίγουρα δεν είναι το τσιγάρο.

Περισσότερες βοηθητικές πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στο παραπάνω video. Αφιερώστε χρόνο να το παρακολουθήστε προσεκτικά. Ίσως το βρείτε χρήσιμο και σας εμπνεύσει. Σε κάθε περίπτωση, μπορείτε να λάβετε ψυχολογική υποστήριξη αν το χρειάζεστε σε αυτή σας την προσπάθεια ή και να απευθυνθείτε σε ιατρεία διακοπής καπνίσματος.


Δώρα Αναστασίου 
Ψυχολόγος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου